سپهر صنعت آسیا خزر

ترخیص کالا از گمرک منطقه آزاد حسن رود

ترخیص کالا از گمرک حسن رود

بندر انزلی یکی از مهمترین مراکز تجاری و اقتصادی در ایران به شمار می‌آید. این بندر در منطقه شمالی کشور، در استان گیلان واقع شده است و به عنوان یک منطقه آزاد شناخته می‌شود. با مساحت 106 هکتار، این بندر از جمله مهمترین بنادر کشور محسوب می‌شود و تاریخچه‌ای به بیش از ۳۰ سال قبل دارد. به همین دلیل، آشنایی با روند ترخیص کالا از گمرک حسن رود به یکی از موارد بحرانی برای تجار و بازرگانان ایران تبدیل شده است.

فرآیند ترخیص کالا از گمرک، یکی از مراحل اساسی در واردات کالا به کشور می‌باشد که نیازمند آگاهی کامل از تمامی قوانین و مقررات مرتبط است. در این مرحله، رعایت دقیق این قوانین و مقررات امری بحرانی است زیرا هر نقص یا نادرستی می‌تواند منجر به تلقی کالا به عنوان کالای قاچاق شود و از طرفی به خسارات مالی و اعتباری جدی برای تجار منجر گردد.

ترخیص کالا از گمرک منطقه آزاد حسن رود
ترخیص کالا از گمرک منطقه آزاد حسن رود

امتیازات مهم ترخیص کالا از گمرک حسن رود

به منظور انجام فعالیت‌های صادرات و واردات، تاجران و بازرگانان نیازمند آشنایی با گمرکات کشور و قوانین مرتبط با آن‌ها هستند. در کشور ایران، قوانین و مقررات مشخصی برای صادرات و واردات وجود دارند و امکان استفاده از هر نوع کالایی برای این فعالیت‌ها ممکن نیست. به عبارت دیگر، برخی کالاها نیاز به مجوز واردات یا مجوز گمرکی دارند و این مجوزها به همه کالاهای خارجی تعلق نمی‌گیرد.

علاوه بر این نکته، با توجه به قوانین خاص گمرکی و وضعیت جغرافیایی مختلف، ترخیص برخی کالاها از تمامی گمرکات انجام نمی‌شود و ممکن است تاجران تنها مجاز به ترخیص کالاها از گمرک‌های خاصی باشند. به همین ترتیب، برای مبادلات تجاری قبل از هر گونه اقدام، ضروری است که تاجران اطلاعات کامل و جامعی درباره این قوانین و مقررات داشته باشند

گمرک انزلی به عنوان سومین و بزرگترین بندر ایران محسوب می‌شود که ترخیص کالا از گمرک حسن رود دارای مزایای متعددی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

  • موقعیت جغرافیایی
  • موقعیت اقتصادی
  • عمرانی و زیرساختی
  • دانش و فناوری

موقعیت جغرافیایی بندر انزلی

موقعیت جغرافیایی این بندر ارتباط مستقیم با بنادر کلیدی کشورهای روسیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان دارد. با توجه به تحریم ‌ها، واردات مستقیم بسیاری از کالاهای اروپایی به ایران امکان‌پذیر نیست، اما تجار و بازرگانان با استفاده از بندر انزلی می‌توانند کالاهای اروپایی را از طریق کشورهایی مانند ارمنستان، روسیه و ترکمنستان به ایران وارد کنند. به عبارت دیگر، از طریق بندر انزلی امکان تبادلات تجاری با کشورهای اروپایی نیز وجود دارد. این بندر تسهیلات ویژه‌ای نظیر معافیت مالیات بر مواد وارداتی به مدت ۲۰ سال، معافیت گمرکی و مالیات ارزش افزوده را برای واردکنندگان کالا از کشورهای اروپایی فراهم کرده است. برای جزئیات دقیق‌تر در مورد این تسهیلات، می‌توانید با کارشناسان شرکت بازرگانی صباغی زاده تماس بگیرید.

بندر انزلی به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین بنادر شمال کشور شناخته می‌شود و بیشترین مبادلات تجاری خود را با کشور روسیه دارد. از نظر حجم کالاهای وارداتی، پس از روسیه، امارات متحده عربی با ۱۹ درصد از کل حجم، به عنوان دومین کشور واردکننده به گمرک انزلی معرفی می‌شود که از نظر  دلاری، تا ۳۵ درصد از مقدار کلی واردات به این گمرک  را تشکیل می‌دهد .

کالاهای اصلی که از طریق گمرک بندر انزلی صادر و وارد می‌شوند، شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. محصولات نفتی
  2. خشکبار (خرما، کشمش، چای و غیره)
  3. محصولات نباتی
  4. مواد معدنی و سیمان
  5. محصولات صنایع غذایی
  6. محصولات صنایع پلاستیک
  7. محصولات شیمیایی
  8. ماشین‌آلات صنعتی
  9. لباس
  10. فلزات (آهن آلات شمش، ورقهای گالوانیزه سرد، ورقهای گالوانیزه گرم، میلگرد، نبشی، ناودانی و غیره)
  11. چوب (انواع تخته روسی، خمیر کاغذ، کاغذ، ام دی اف، اچ دی اف و غیره)

این کالاها از طریق گمرک بندر انزلی ترخیص می‌شوند و تردد این کالاها از این گمرک به دیگر نقاط کشور به راحتی انجام می‌پذیرد.

ترخیص کالا از گمرک منطقه آزاد حسن رود
ترخیص کالا از گمرک منطقه آزاد حسن رود

مزایای ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی

مزایای ترخیص کالا از گمرک بندر انزلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تجربه و سابقه:

گمرک بندر انزلی یکی از قدیمی‌ترین گمرک‌های کشور است و از تجربه‌های مستمر خود برای انجام مراحل ترخیص به بهترین شکل بهره می‌برد.

  • ترخیص فله‌ای

ترخیص کالا از بندر انزلی به صورت فله‌ای انجام می‌شود، به این ترتیب که تمامی کالاهای به جز کالاهای ممنوعه از طریق این گمرک قابل ورود و صادر می‌باشند.

  • دسترسی آسان

بندر انزلی در فاصله ۳۵ کیلومتری از فرودگاه قرار دارد، که این امکان را فراهم می‌آورد که به راحتی به ۳۵ استان مختلف دسترسی داشته باشید.

  • نقل و انتقال نفت و گاز

گمرک بندر انزلی به علت نزدیکی به منابع نفت و گاز در دریای خزر، امکان نقل و انتقال سریع نفت و گاز را ارائه می‌دهد.

  • انبارهای مناسب

بندر انزلی دارای انبارهای بزرگ سقف دار  و فاقد سقف با تجهیزات پیشرفته می‌باشد که امنیت و حفاظت از کالاها را تضمین می‌کند.

  • منطقه آزاد

بندر انزلی به عنوان یک منطقه آزاد تجاری، مزایایی نظیر معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی و ارزش افزوده را برای واردکنندگان کالا ارائه می‌دهد.

جمع بندی


به طور کلی بندر انزلی پس از بنادر امام خمینی و رجایی شهر، به عنوان بزرگترین مرکز واردات شناخته می‌شود. واردات از گمرک حسن رود اغلب از طریق حمل و نقل دریایی و زمینی انجام می‌شود، به‌علاوه  واردات فرآورده‌های نفتی به صورت دریایی و زمینی نیز انجام می گیرد. نکته‌ی مهمی که در مورد واردات از گمرک حسن رود مطرح است، این است که این بندر به آزادراه و راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی متصل است. این اتصالات مستقیم به زیرساخت‌های حمل و نقل و ورود و خروج کالاها از این بندر، اهمیت ویژه‌ای می‌بخشد و امکان حمل و نقل ترانزیتی را به صورت موثر فراهم می‌سازد.

توسعه و بهبود گمرک حسن رود به عنوان یکی از فعالیت‌های کلیدی منطقه‌ای در نظر گرفته می‌شود. این تلاش‌ها به همراه گسترش و مکانیزه‌سازی این گمرک، منجر به رشد قابل توجهی در واردات از گمرک حسن رود شده است.